Digital minimalism?

Förra veckan såg jag och min sambo Netflixdokumentären “The Social Dilemma” och efter det läste jag också Adam Alters bok “Irresistible“. Både dokumentären och boken handlar om hur våra telefoner och appar tävlar om att ta upp mer och mer av vår uppmärksamhet. Resultatet är att jag har skalat ned hur mycket tid jag spenderar med skärmar  sociala medier. Jag har raderat Twitter, Instagram, LinkedIn och Facebookapparna från min telefon och använder webbversionen av dem sparsamt.

The Social Dilemma på Netflix

I dokumentären intervjuas före detta toppchefer från bland annat Google, Facebook, Twitter och Pinterest om hur de arbetat för att öka sina användares skärmtid och engagemang.

Vi har ifrågasatt våra vanor

Dokumentären är (som dokumentärer ofta kan vara) lite väl alarmistisk och får det hela att låta som att det är jordens undergång. Men budskapet i dokumentären gick hem hos oss och vi har ändrat några av våra vanor i vårt hushåll. En annan anledning till varför det har varit nyttigt att ifrågasätta våra vanor är för att det lätt blir att man går på autopilot. Uppstår det en tyst sekund tar man automatiskt upp telefonen och kollar på den. Så fort man ätit upp på tallriken tar man fram Instagram och skrollar i flödet. Och så vidare…

Några vanor vi ifrågasatt och förändrar är exempelvis att vi:

  • har infört skärmförbud i sovrummet, oavsett tid på dygnet.
  • försöker undvika LED-lampor och skärmar. Särskilt efter kl 20:00.
  • begränsat tiden vi spenderar med våra telefoner och på sociala medier.
  • raderat flera sociala medier från telefonen och använder endast webbversionen sparsamt.

Istället för ovanstående vanor försöker vi:

  • umgås mer med varandra på kvällarna genom att spela brädspel eller gå promenader.
  • läsa mer böcker och lösa sudoku eller korsord, för att undvika LED-belysta skärmar.

Boktips: Irresistible av Adam Alter

För den som är intresserad av psykologi och framförallt hur hjärnan hanterar substans- och beteendeberoenden kan jag även varmt rekommendera Adam Alters bok “Irresistible”. Boken är inte så lång (cirka 250 sidor) och tar således inte så lång tid att ta sig igenom.

I boken går Alter igenom hur hjärnan har utvecklats att belöna vissa beteenden och undvika andra. Många av de belöningssystem som finns i hjärnan utnyttjas av TV, telefoner, nyheter och framförallt sociala medier. Detta leder bland annat till att vi både sover sämre och mår sämre överlag.

I boken presenterar Alter en hel del forskning vilket ger både ett seriösare intryck än vissa andra fackböcker och en möjlighet att läsa vidare för den som är verkligt intresserad.

Omslagsbild för boken Irresistible av Adam Alter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Anmäl dig till vår e-postlista!

Skriv upp dig på vår e-postlista för att få påminnelser när vi publicerar nya artiklar, blogginlägg, eller annat spännande innehåll!

Du kommer inte att bli spammad; vi kommer endast att skicka något enstaka mail per månad, och aldrig någon skräppost.

Scroll Up