Vecka 2: Vad Gör Dig Lycklig?

Vad gör dig lycklig?

Den här veckans uppdrag är att utforska vårt ”varför” när det kommer till FIRE. Syftet med veckans uppdrag är att undersöka vad som gör oss lyckliga och eventuellt justera våra vanor för att maximera lycka.

Vi utgår från att du har bokat upp en timme den här veckan för att arbeta med uppdraget. Kom tillbaka till det här inlägget när det är dags. Uppdragets innehåll finner du nedan.

Har du missat att anmäla dig till FIRE-utmaningen? Anmäl dig genom att fylla i formuläret så får du uppdragen direkt till din inkorg varje vecka:

Instruktioner för FIRE-utmaningen

  1. Boka upp en timme i veckan under hela 2021.
  2. Varje vecka kommer ett nytt uppdrag till din e-postadress.
  3. Genomför uppdraget i din egen takt, när det passar dig.
  4. Dela dina erfarenheter på firesverige.se/utmaning.

Veckans uppdrag

Den här veckans uppdrag kommer i form av en övning. Övningen går ut på att utforska vilka vardagsaktiviteter vi värderar och som gör oss lyckliga – och som vi därför borde spendera mer tid på – samt vilka aktiviteter som inte alls gör oss lika lyckliga (och som vi därför kan prioritera ned).

Kommer du på någonting under tiden som du vill dela med dig av kan du besöka https://firesverige.se/utmaning/ för att dela med dig av dina erfarenheter och upplevelser.

10 saker som gör mig lycklig

Hur bra koll har vi egentligen på vilka aktiviteter det är som gör oss lyckliga? För att ta reda på detta ska vi göra en övning som kommer från bland annat Scott Rieckens och Playing With FIRE (både boken och dokumentären).

Du behöver

Papper & penna samt möjlighet att sitta i lugn och ro en stund.

Gör så här

Fundera och skriv ned (på ett kladdpapper) minst 10 saker som gör dig lycklig på veckobasis. Du ska alltså inte inkludera saker som bara händer t.ex. årligen. Skriv gärna upp 15-20 saker om du kan. Har du svårt att komma på saker, se exempel längre ned på sidan.

När du är klar eller inte kan komma på några fler punkter, gå igenom punkterna och rangordna dem (1 är viktigast, 2 näst viktigast, osv).

Skriv dina 10 viktigaste punkter på ett nytt papper, i fallande ordning (se längre ned för exempel).

Ta en stund och reflektera över dina punkter. Här är några frågor att fundera på:

  1. Vilka punkter känns självklara att de är med?
  2. Är det någon punkt som överraskar (att den är med alls eller vilken position den hamnade i)?
  3. Är det någon punkt som lyser med sin frånvaro? (För Scott och hans fru Taylor var stranden inte ens med, trots att de betalt enorma summor pengar för att bo nära stranden.)
  4. Känner jag mig nöjd med min lista/känns den äkta?
 

Har du en partner är det ett bra läge att jämföra era listor nu. Reflektera tillsammans, är det något som förvånar om den andras lista?

Spara den här listan på ett bra ställe. Ett förslag kan vara att skapa en pärm (det kan vara så att det kommer fler övningar som skapar material) så att du kan besöka listan igen senare.

Tips: i vårt hushåll gör vi om den här övningen en gång varje år och jämför med tidigare års listor. Det är ofta 1-2 punkter som förändras mellan åren!

Hur listan kan se ut

Ibland kan det vara till hjälp att läsa igenom andras lista när man ska komma igång och börja fundera. Här kommer två exempellistor att ta inspiration ifrån:

Min (Karl) lista:

  1. Kvalitetstid med min sambo
  2. Spela datorspel tillsammans med mina vänner
  3. Umgås med resten av vår familj
  4. Utveckla mina kreativa projekt
  5. Träning
  6. Läsa böcker
  7. Spendera tid utomhus
  8. Lära mig nya saker
  9. Lyssna på musik
  10. (Vara på stranden)

Scott Rieckens (Playing with FIRE) lista:

Obs. det är oklart om Scotts lista är rangordnad från 1-10 eller om det bara är hans 10 saker som gör honom lycklig.

  1. Reading to Jovie (hans dotter) until she falls asleep
  2. Listening to music
  3. Enjoying libations
  4. Having coffee with Tay (hans fru)
  5. Spending time outdoors (riding bikes, going hiking, etc.)
  6. Cooking dinner for the family
  7. Reading
  8. Spending time with friends
  9. Playing competitive sports
  10. Fishing

Några sätt att anpassa övningen

Partner: om du gör övningen tillsammans med en partner är det bra om ni genomför steg 1-4 individuellt. Jämför sedan era svar och diskutera vilka likheter och olikheter ni hittar.

Filter: har du saker som inte sker på veckobasis som du ändå vill ta med (t.ex. om du planerar att göra dem på veckobasis efter att du slutat arbeta) kan du inkludera dem om du vill. Sätt gärna en liten asterisk eller något vid den punkten för att förtydliga att det är en aspiration.

Reflektioner

Ett vanligt misstag är att anta att man måste nå FIRE innan man kan börja designa om sin vardag. Ser man till exempel på min lista finns det många saker på den listan som jag, genom att bara vara medveten om listan, kan spendera mer tid med. Jag kan schemalägga en dag varje vecka då jag spelar datorspel med mina vänner, eller bara se till att gå ut och gå i naturen i 20 minuter på lunchen. Den stora insikten som ofta kommer av att göra den här övningen är att punkterna högst upp på listan sällan är punkter som kostar stora summor pengar.

Vilka förändringar kan du börja göra redan idag för att spendera mer tid på det som bringar mycket lycka, och mindre tid på det som inte finns med på listan?

Hur gick det?

Blev du glad eller överraskad? Hur tänker du förändra din vardagsrutin? Vad tyckte du om veckans utmaning? Dela med dig av dina erfarenheter nedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Få de senaste nyheterna

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få uppdateringar om nya inlägg